2 mars 2011

RECENSION: EXIT THROUGH THE GIFT SHOP

Konstnärsformen street art har under det senaste decenniet växt till en riktig guldgruva inom konstvärlden. Bland de framstående Picasso-profilerna har den ännu okände Banksy växt sig stark. Under det senaste året har slutligen den omtalade dokumentären om honom släppts runt om i världen och nu kommer den även till Sverige. Filmen var nominerad till en Oscar i dokumentärklassen men blev tyvärr slagen av finanskris-filmen Inside Job.

Vi får ta del av konstformens hjärtat tack vare Thierry Guettas ständiga filmbevakning av en rad konstnärer världen över. Det hela startade för över 10 år sedan när Thierry filmade allt han var med om och likaså alla konstnärer han följde. Detta har gett honom ett otroligt arkiv av material som ger en insikt i en inre värld man sällan får se. När han 2006 träffade sin största idol, Banksy, kunde han inte låta honom gå förbi ostörd utan började arbeta med en dokumentär om honom. Banksy började sakta bli orolig för vad det hela skulle leda till och när dokumentären hade färdigställts var det så uselt som han aldrig kunde tänka sig. Då föreslog Banksy att Thierry kunde ge honom tillåtelse att av allt material producera en bra film, och det är den vi nu ser. Han gav även Thierry tipset om att själv börja med street art eftersom han följt med och tittat på i så många år. Thierry tog detta på större allvar än Banksy någonsin kunde tänka sig och har själv blivit bland de största inom branschen under namnet Mr. Brainwash. Han producerade bland annat omslaget till Madonnas samlingsplatta Celebration och drog in runt 1.000.000$ under den första dagen av sin utställning sommaren 2008.

Hela denna historien får man berättad till sig med Thierrys dramatiska råmaterial blandat med intervjuer och en uppföljning kring hans egen stora och vinstbringande vernissage Art show 2008. Man blir road och de olika karaktärerna, som de uppfattas med sina censurerade ansikten och konstiga namn, blir mycket levande i och med att man är dem så tätt in på hela tiden. Vi får följa med upp på tak i Paris, London och L.A. där arbetandet visas ur ett helt annat perspektiv än man som lekman någonsin föreställt sig.

Dokumentären är verkligen värd all uppmärksamhet den kan få och jag hoppas att människor utanför de vanliga gatukonstformerna går och se den, där finns något för alla att upptäcka. Det ska även påpekas att Thierry även är fransman. Så hans stundtals otroligt dåliga engelska blir ett stående intryck filmen igenom och spär på den professionella lättupptagliga underhållning.

Filmen kommer gå upp på svenska biografer under den kommande månade men gå redan in här för att se några av Banksys verk i Hollywood inför Oscarsgalan förra helgen.