5 mars 2011

RECENSION: JJ - INKONST 4/3-10

När Joakim Benon och den skönsjungande Elin Kastlander intar Inkonst-scenen i Malmös gamla Mazetti-fabrik drar sig publiken närmare och det indie-influerade klubblandskapet når nya höjder. Vad som står framför en är omöjligt att drömma om utifrån de släppta plattorna. För det blev så mycket bättre.

Nya Alliansen stod som Dj för kvällen och drog upp en optimal stämning i den lilla kvadratiska lokalen innan JJ intog scenen. Man är en bit under markhöjd, men med den kakelinspirerade konsten och de kala väggarna där discokulor och lampor fritt får måla blir underground känslan så mycket större. Inkonst har funnits i dessa lokaler sedan 2006 och bör stanna ett långt tag till, för här kan magi skapas.

JJ inledde med att Elin sittande akustiskt spelande på sin gitarr. Hon invigde publiken till sin sammetslena röst som inget hjärta kan motstå. Bakom sig har hon en vit skärm där man under konsertens gång får se Zlatan, konstfilmer och musikvideos till låtar som Let Go.

En del av den kraft de ville nå ut med stoppades dessvärre av den annars felfria lokalens dåliga ljudsystem. Framförallt i den berömda The Game covern My Life så sprack högtalarna dessvärre till ett antal gånger.

JJ underhåller på svensk mark, och de gör det med spontanitet. Joakim skuttar runt med sin gitarr och munspel som om det var i hans eget vardagsrum. Han bjuder på publiken på öl och sätter sig stundtals ner med musikens rytmer i kroppen. De visar en kraft av glädje när de efter varje låt står och småler till varandra och publiken innan nästa mjuka guldklimp drar igång. De är med stor säkerhet ett av Sveriges proffsigaste band, för de passar inte ihop med glammiga konsertkläder, läppstift eller maffiga Dramaten gardiner. De är som bäst på en liten, låg scen stundtals projekterade av ljus och filmer.