22 augusti 2011

RECENSION: DANIEL ADAMS-RAY - MALMÖFESTIVALEN 21/8-11

"Känner ni till radiohjälpen" ropar Daniel Adams-Ray ut för att återkoppla till sitt senaste Malmöbesök. Några spridda svar hörs, men det svala publiksvaret är inte helt konstigt. För visst har det hänt otroligt mycket med denne Lidingö-rapparen sedan hans något tvivelaktiga performance i radioburen. Pitchen har blivit säkrare vilket smittar av sig på hela framförandet. Det är uppkäftigt, fräscht och själfullt.

Först in på scen är stråkkvartetten. De är brunklädda och det känns hoppfullt att det är en full line-up för kvällen. Därefter äntrar resten av bandet med huvudmannen sist i led. det är tydligen brunt som är temat. Stämningen sätts direkt utan några krusiduller med den dramatiska Voyeuren.

Daniel Adams-Ray tar ut svängarna och räds inte för att experimentera. Som när han i inträtt till Medan vi faller kopplar sin mikrofon till en vocoder spelad av keybordisten. En klar gåshudsgivande höjdpunkt. Eller när han som en detalj i ursäkta-min-franska-breaket i Lilla lady byter ut mikrofonen mot en megafon för ett råare resultat. Det känns showmannamässigt. För att sedan få igång publiken ordentligt bjuder han i den storslagna Gryningspyromanen på ett specialgjort house-break med tillhörande pyrotekniska effekter, vilket ger ett mycket bra gung.

Mitt i setet låts hiphoprötterna vädras när han kickar snook-klassikern Inga Problem, vilket känns om än inte nödvändigt åtminstone oerhört välkommet. Rappen återvänder sedan till extranummret med presentationen "man kommer fan inte till Malmö utan att köra en freestyle", vilket den gamle SM-mästaren levererar cleant.

Trots att det stundtals känns som han får kämpa röstmässigt så är det i kontrast till helheten inget problem alls. En av Sveriges främsta för tillfället helt klart.

Text: Sebastian Oscarsson