13 september 2011

RECENSION: DEN SVENSKA BJÖRNSTAMMEN

Den Svenska björnstammen avslutade den 26 augusti årets Malmöfestival på Stora Sydsvenskan vid Posthusplatsen. Om du inte gillar bengaler eller andra fyrverkerier så är denna plats inte för dig. En live-show som är en skön syn sätt från artisterna, från publikens perspektiv så är den väldigt splittrad och spektakulär på samma gång.

Björnstammens spelning är hektisk från början till slut. Nästan alla av deras låtar är remixade och låter bättre live än vad det gör på skiva. Publiken lever in sig i Den Svenska björnstammens värld, det börjar med ett par bengaler och slutar med strobeliknande fyrverkerier som ligger på marken med folk dansande i cirklar till. På scen så hade björnstammen med sig egen ljussättning, vilket höjer stämningen på posthusplatsen rejält. Laser, strob och blinkande trafikljus levererades.

Under den sista kvällen på Malmöfestivalen spelade också, bland annat Maskinen och Adam Tensta som också tillhör den elektroniska musikscenen i Sverige. Alla dessa artister samlades till den stora släktträff, som anordnades av Den Svenska björnstammen. När Adam Tensta sprang in till sin egen låt Ok Wow som björnstammen har remixat, bengal-fuckade sig publiken. Dida som även lade en vers på låten, gjorde Malmöfestivalens snyggaste stage-dive.

Mot slutet sprang alla artister runt med björnstammen rekvisita, och scenen liknade ett vilt björn nummer som skulle kunna inträffa på Cirkus Soleys föreställningar. Spelningen var björnstammens sista sommarspelning, och de var väldigt glada över att spela på malmöfestivalen skrev de på sin Facebooksida.

Text: Alexander Wiebelt