12 februari 2012

MODE: COPENHAGEN FASHION WEEK 2012

EXKLUSIVT!

Under den föregående helgen avslutades Copenhagen Fashion Week. Utöver de välkända trendshowerna hölls flera stora mässor runt om i Köpenhamn där det kommande höst/vinter-modet 2012/2013 visades.

Nonstp begav sig till anrika Forum och Gallery, en mässa med över 200 skandinaviska märken. Vi tog ut sex av höjdpunkterna som bör höjas och hyllas. Läs och titta nedan, tryck på bilden för att få den i större storlek!



Märke: Petit Bateau
Grundat: 1893
Beskrivning: En gammal klassiker som vill växa inom vuxenmodet i Sverige och Danmark. De är mest kända för sitt barnmode på marknaden men hoppas nu under sitt tredje år på mässan få ut vuxenkollektionerna i större utsträckning. Det känns som en mogen Grease-garderob, 60-talskänsla som möter college.



Märke: Junk de Luxe
Grundat: 1986
Beskrivning: Danska Junk de Luxe presenterar en stor bredd. Halsdukar och tröjor i "Norgemönster", en avslappnad blandning av kavaj och gyllenbruna konjaktröjor. Dem kallar det en blandning av Grunge och ”Deluxe”.




Transit

Märke: Transit
Grundat: 1986
Beskrivning: Ett gammalt italienskt märke med ett skönt möte mellan skinn och stickat, mörkt och ljust. När italiensk kvalité är som bäst sticker det ut, och det kan Transit verkligen stå för.
Finns till försäljning hos Anmaloe i Malmö!



Märke: Norwegian & T Michael
Grundat: Sammarbete sedan 2008
Beskrivning: Norwegian och T Michael kommer från Bergen där det regnar mycket under ett år. De har hittat ett japanskt material som är 100 % vattenavstötande, luftigt och som går att forma till ”vanliga” kläder utan att det skriker regnkläder. Plaggen innehåller återvinningsbart polyester och vissa även bomull. Dem säljs just nu i Tokyo men söker efter en marknad i Norden och resten av världen. Känslan är varken futuristisk eller nu, det är slätt, stilrent och faktiskt bland det mest lockande att införskaffa på direkten.






Märke: Velour
Grundat: Första kollektionen 2005
Beskrivning: Velour, som är en personlig favorit på den moderna marknaden, mest kända för sina chinos, lanserar en större bredd och blandning. "Det är både för 15-åringen och den 60-årige mannen" beskriver dem själva.
Finns till försäljning på A Place i Malmö!





Märke: Alis
Grundat: 1996
Beskrivning: Alis har sitt ursprung i fristaden Christiania. Med sina 5 butiker i Köpenhamn besökte de mässan för andra gången med målet att vidga sig. Själva tror dem på ungdomars variation av klädstil. De är belagda i lokalens ända luftvänliga avdelning, serverar kaffe och booze, en DJ som spelar, stora soffgrupper och skateboards på väggarna. Hela känslan utstrålas som mässans softaste. Varken överstyrt eller pretentiöst utan här sätts en traditionell avkoppling i centrum, både i mode och kundkontakt.



Tim Chronström
Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar