16 februari 2013

RECENSION: DU GÖR MIG GALEN! (#9)

Titel: Du gör mig galen!
Regi: David O. Russell
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Chris Tucker, Robert De Niro
Längd: 122 min

Det är 9 dagar kvar till årets Oscarsgala. Nonstp:s Nonstp:s Tim Chronström räknar ned med en rankingslista över de nio filmer som nominerats i kategorin Bästa Film.  På nionde plats hamnar terapeutkomedin Silver Linings Playbook, som i Sverige betitlats med det poetiska namnet Du gör mig galen!

Du gör mig galen! är en romantisk illusion om bipolär sjukdom, amerikansk fotboll och den amerikanska psykvården, baserad på boken med samma engelska titel. Utan någon dramaturgisk känsla över tid och rum berättas sagan om hur Pat (Bradley Cooper) finner Tifanny (Jennifer Lawrence). Bipolära Pat släpps ut från psyket med besöksförbud gentemot sin fru. Han spärrades in efter att ha misshandlat hennes älskare. Trots allmänhetens rädsla bjuder vännen Ronnie (John Ortiz) och hans fru, som är kompis med Pats fru, honom på middag och till middagen kommer också Tifanny vars man nyligen dog. Bortgången och ensamheten har förstört henne och för att få en efterlängtad bekräftelse uppfylld har hon sex med MÅNGA killar. Hon kallas för en lojal änkehora. Han vägrar släppa greppet om sitt förra äktenskap och de finner varandra i en dialog om mediciner de bägge har tvingats konsumera. Ligger de med varandra sedan efter middagen?

Nej, så lågt har The Fighter-regissören David O. Russel inte låtit sig sjunka. Det här är inget mer än ett romantiskt ryck på axlarna där Jackie Weaver och Robert De Niro ensamma står för enastående skådespeleri. Hela äventyret passerar många hörn, så snabbt och utan att riktigt bottna i varje problem innan allt slutar på toppen av lycka. Det är ett spel mellan två nedbrutna människor som finner en ofta bortglömd gemensam nämnare som de hanterar på varsitt sätt. Tifanny utnyttjar Pat utifrån de känslor hon utvecklar för honom medan Pat avser utnyttja henne till att leverera ett förlåt-mig brev till sin fru, som han vill ha tillbaka. Samtidigt har de flyttat hem till sina barndomshem. Pats föräldrar (Robert De Niro och Jackie Weaver) stöttar honom och följer  fanatiskt Philadelphia Eagles matcher i NFL medans Tifannys gömmer sig i sitt hus rädda för besök från gubbarna hon har flirtat med.

Visst är det roande, det är avkopplande och lättåtkomligt, men inte värt åtta Oscarsnomineringar. Silver Linings Playbook utspelar sig under en höst som förändrar alla inblandades liv, en höst omsluten av klyschor. Som exempel kan ges den kommentar filmens utfall fäller åt Hemingways Farväl Till Vapnen, vars olyckliga slut bidrar till ett av Pats vansinnesutbrott. Och när alla lögner, lagbrott och tidigare känslor är glömda får Bradley Cooper och Jennifer Lawrence till sist ligga med varandra, vilket de på var sitt sätt längtat efter hela filmen igenom.

Du gör mig galen! är Oscarsnominerad i åtta kategorier; bästa film, bästa regi, bästa manliga huvudroll, bästa kvinnliga huvudroll, bästa manliga biroll, bästa kvinnliga biroll, bästa manus efter förlaga och bästa klippning.
Onsdagen den 27 februari är det svensk premiär!