10 februari 2013

RECENSION: RÖJAR-RALF

Titel: Röjar-Ralf
Regi: Rich Moore
Originalöster: John C. Reilly, Sarah Silverman, Jack McBrayer, Jane Lynch
Längd: 108 min

Röjar-Ralf utspelar sig i en spelhall någonstans i USA och tar sin början i det fiktiva spelet Fix-It Felix Jr. Ralf är skurken som gång på gång förstör det hus Felix fixar till. Vad som händer med Ralf bryr sig ingen om, och denna utfrysning är grunden till Disneys spelvärldsäventyr där alla karaktärer möts i el-centralen när hallen har stängt.

Man kan tro att detta är underhållning för retro-gamers, men berättelsen som fångar en kan ses som en modern Disney-klassiker, vuxen barnunderhållning och antimobbningspropaganda. Ralf sover på en tegelstenshög och blir inte bjuden till spelets 30-årsfest som de andra gubbarna i spelet har när hallen är stängd. På dansgolvet syns istället Pac-Man, en stor drös andra kända spelfigurer och en animerad Skrillex är DJ. För att bli accepterad bestämmer sig Ralf för att få tag på en guldmedalj, vilket Felix och de andra spelens hjältar alltid får efter ett vunnet spel. Han ger sig ut ur sin spelkonsol och in i en annan för att sno med sig en guldmedalj därifrån. Inte helt överraskande går allting snett och han hamnar avslutningsvis i ett tredje spel, utsmyckat som ett gigantiskt godisland samtidigt som vilda cyberkryp släppts ut i sladdsystemet.

Att allt utspelar sig i spel spelar det ingen roll, Disney fångar ett brett spektra av åskådare på olika nivåer. Tonen och alla regler i denna värld pekar på en trovärdighet. Man kan bara dö och återuppstå i sitt eget spel, utanför är det kört. Ralf går till gruppterapi med skurkar från andra spel som också känner sig utfrysta. Med snabba slutsatser leder korta berättelser till självklarheter, som att militärledaren Sergeant Tamora Jean Calhoun programmerats med ett sorgligt förflutet för att hantera situationer så känslokallt som hon gör.

Det härligaste av allt är ändå de skämtsamma produktplaceringarna. I godislandet skyddas kungens slott av Oreoskex och hans livvakter är donuts döpta efter amerikanska donutskedjor. Det finns ingen kvicksand, utan Nessquick-sand. Och mitt i godislandet finns en hög vulkan formad som en Coca-Cola flaska. Inuti den bubblar het Cola Light och från taket växer Mentos som ibland droppar ner i sörjan och bildar sprutande kaskader.

Alla dessa så radikalt skiftande nivåer fyller filmen nästan till max. Från den tunga utfrysning som föranlett Ralfs jakt till det påhittade interagerandet spelen emellan. Det smakar lite Toy Story eftersom allt är så berättande och leksakssäljande genomtänkt. I den grafiska profilen återkommer den pixelerade 8-bitarskänslan, som exempelvis när en tårta skvätts över ett rum blir det inte vanligt kladd utan fyrkantigt sammanhängande tryck på väggarna. Från första början var tanken att animera samtliga spelkaraktärer i 8-bitars filmen igenom, men som tur var utvecklades idén.

Närvaron till den riktiga världens samhällsklasser finns hela tiden. I godislandet lär Ralf känna den lilla tjejen Vanilja som också är utfryst eftersom hon är en bugg. En bugg kan inte lämna sitt spel och om hon vinner ett rallylopp startar hela spelet om från början och allt raderas. Därför försöker godislandets invånare att stöta bort henne. Ambitionen för skurkarna som mår dåligt är inte att förändras till hjältar, utan att man måste finna sig i sin position, vilket är lite irriterande. Samtidigt finns figurer som har det ännu sämre ställt, de vars spel som blivit urkopplade och som nu sitter hemlösa i el-centralen och tigger.

Kontenta när allt är uppklarat blir som Ralf säger:
- Det är inte medaljer som avgör om jag är skurk eller hjälte, nu tar jag ett spel i taget.
Och det är så härligt att en liten tjejprinsessa hellre har randiga legins, hood och kjol än prinsessklänning. Ett stort steg i rätt genusriktning för Disneys egenproducerade filmer. Avslutningen är kanske lite väl exploderande för att mäta sig med WALL-E, men underhållande är det!