9 april 2013

RECENSION: 360

Titel: 360
Regi: Fernando Meirelles
Skådespelare: Anthony Hopkins, Jude Law, Rachel Weisz, Ben Foster
Längd: 110 min

Lev livet fritt. Gör vad du vill och känner för i situationen. Det vackraste i livet är att stå tom och vilsen någonstans, förväntansfull på det okända som står framför dig. Så är människan funtad, efter att ha varit otrogen mot sin käresta det vill säga. Det är smaken av Guds Stad-regissören Fernando Meirelles nya film som släpptes på DVD och Blu-ray för en månad sedan.

I 360 reser vi inte bara socialt eller psykologiskt, utan främst geografiskt. Vi följer hur ett 10-tal personers liv korsar och nuddar vid varandra en efter en. Hästlängder från Robert Altmans Short Cuts, men fortfarande med samma charm.

Kortfattat går dessa 110 minuternas åktur genom Mirka (Lucia Siposová) som skriver in sig på en hemsida för horor i Bratislava och blir bokad av Michael (Jude Law) i Wien. Michael har en fru i London och drar sig ur mötet med Mirka. Michaels fru, Rose (Rachel Weisz), är otrogen med fotografen Rui (Juliano Cazarré) vars flickvän gör slut med honom. Flickvännen, Laura (Maria Flor), åker hem till Rio de Janeiro och möter under resan den dömda sexmissbrukaren Tyler (Ben Foster) och den äldre mannen John (Anthony Hopkins). John letar efter sin dotter som rymt hemifrån. När han kommer till sin hemstad berättar han upplevelserna från sin resa på ett AA-möte. På mötet finns ryskan Valentina (Dinara Drukarova) som bor i Paris och är kär i sin chef (Jamel Debbouze) men är gift med Sergei (Vladimir Vdovichenkov). Sergei jobbar som chaufför åt en rysk buse och kör till Wien för att hämta honom och beställer den förstnämnda Mirka till hans hotellrum.

En pedagogisk analys av handlingars följder med mycket mästerligt skådespeleri, framförallt av Anthony Hopkins.